Wednesday, January 6, 2010

Ke Ber Gan Tu Ngan (Kebergantungan)

Assalamualaikum,

Saya pasti bila masuk je tahun baru, smua orang akan menyimpan azam baru kan. Mcm2 didengar, nak lebih berjaya lah nak itu lah nak ini lah... syabas pada smua yang telah berjaya menyempurnakan azam tahun lepas. :)

Sejak kebelakangan ini saya ada terfikir pasal satu perkara ni.. ia basic tetapi sangat penting. Soal kebergantungan. Sejauh mana kita bergantung kepada suatu entiti yang lain. Saya bagi contoh:

1- Seorang anak yang bergantung kepada ibu bapanya/
2- Seoarang pelajar yang bergantung kepada pengangkutan awam untuk ke sekolah.
3- Seorang pekerja yang bergantung kepada majikannya sebagai sumber kewangan.
dan
4- Seorang Usahawan Internet yang bergantung kepada saluran Internet untuk Menjalankan Perniagaan dan mencari Nafkah untuk keluarga.

Sangat jelas bahawa kita perlukan sesuatu untuk mendapatkan sesuatu dan meneruskan kehidupan. Kapal Layar pun perlukan angin untuk bergerak!


Saya bukannya nak terangkan pasal siapa bergantung pada apa atau siapa.
Saya cuma ingin bertanya beberapa soalan

1-apa akan berlaku jika apa atau siapa itu hilang secara tiba-tiba? 
2-Siapkah kita untuk menghadapinya?
3-Bagaimana? ada alternatif ?

Jadi Renung-renungkan lah dan fikir dengan dalam. Mungkin tidak sekarang tapi masa akan datang siapa tahu.

1 comments:

FADZRI on January 7, 2010 at 7:28 AM said...

seorang sahabat saya memberikan pandangan yg sangat bernas. Mungkin satu jawapan.

"fadzli,sbenar2 prgantungan itu totali kpdNya.bukan setakat 100 atau 200 % tetapi selurauh khidupan kita n khdupan makhluk lain trmasuk segala yg mnjdi ksayangn kita ibu bapa kekasih adk bradik n hatabnda.kbrgantungn kpd selain Dia selalunya akan mgheret kita kpd kekecewaan n khmpaan serta pnyesalan.Wallahuwaklam.anda masih trlalu muda tp syabbas, sudah memacu minda kearah pmikiran bgini.."-Pn Maznah

Terima kasih

Post a Comment

 

FROM FADZRI's TABLE Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template