Saturday, December 12, 2009

MASA yang berkualiti.


Salam Sejahtera.  Kali ini saya ingin berbicara mengenai masa.. dari perspektif saya. Anda boleh bersetuju atau tidak bersetuju dengan apa yang bakal saya bicarakan.

"Demi Masa, Sesungguhnya Manusia Itu berada di dalam kerugian"- Sebegitu ia tercatat di dalam Al-Quran,

Ada orang yang mengejar masa, ada orang yang mencuri masa ada orang yang membuang masa. Masa, Masa Masa, Ia akan datang tetapi tidak akan kembali....Pergi, Pergi dan Pergi.

Bagi saya, MASA yang banyak itu tidak penting. Yang penting adalah MASA yang berkualiti. Pernahkah anda tersedar, kadang-kadang anda punyai banyak masa, anda menggunakan masa itu untuk membuat pelbagai perkara,  tetapi hasilnya kurang memuaskan dan tidak seperti yang diharapkan. Kenapa? bukankah anda punyai banyak masa untuk berfikir, mencuba dan membetulkan keadaan? kenapa masih tidak jadi seperti itu.

Sebenarnya, untuk melakukan perkara dengan baik dan teratur, apa yang perlu anda cari adalah masa yang berkualiti, bukan masa yang banyak. Maksud masa yang berkualiti adalah masa dimana kita berada dalam keadaan terbaik untuk membuat sesuatu kerja. Ya, Masa dan Keadaan Kita sangat berkait rapat. Maka carilah masa yang berkualiti.


Biar saya berikan contoh dari pengalaman saya sendiri. Baru baru ini, saya cuba bekerja waktu malam dari pukul 10.00mlm hingga 7 pagi. Saya beranggapan, jika saya melakukan kerja pada waktu itu, internet laju. 3 malam berturut2 saya buat macam tu, Malam Berjaga Siang Tidur (macam burung Hantu) 

walaubagaimanapun, ia tidak jadi seperti yang diharapkan, kerana ketika membuat kerja, saya kerap mengantuk dan untuk buat satu banner kecil je pun dah 2 - 4 jam.Dan waktu tidur saya bertambah, penat jadi 2 kali ganda. Dan yang lebih tragis, bila saya balik kampung untuk membantu kenduri sepupu saya. 2 hari pertama saya habiskan dengan tidur. 


Dan, pada ketika itulah saya mula sedari tentang semua ini. Apa yang saya perlukan adalah Masa yang berkualiti, bukan masa yang banyak.


Bagaimana untuk mendapatkan masa yang berkualiti? Sebenarnya ia 100% bergantung kepada diri anda.


Berikut tips-tips yang ingin saya kongsi.


1. Pastikan anda jaga pemakanan.
2. Jangan Curi Waktu Tidur Anda. (ini sangat Penting!!!!) . Tidur Waktu Malam! Rekemen; 11 mlm-6pg)

3. Pastikan anda tidur secukupnya. 8 Jam sehari.
4. Banyak Makan Buah-Buahan/ Sayur dan Susu.
5. Sentiasa CERIA


6. Jika anda tidak berasa selesa@kurang senang/ Lesu. Jangan buat kerja. Pergi jalan2 atau senaman dulu. 


:)

1 comments:

FADZRI on December 12, 2009 at 1:54 AM said...

Jika ada pandanngan boleh dibuat disini.. :D << artikel akan diupdate dari masa ke semasa

Post a Comment

 

FROM FADZRI's TABLE Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template